CONNEX

Rezumat:
Connex a folosit Six Thinking Hats si Lateral Thinking pentru a dezvolta competente de leadership in angajatii identificati ca avand potential ridicat de a fi lideri in companie.

Provocari:
Sa dezvolte abilitati de leadership in angajati
Sa reorganizeze procesele afacerii

Metode:
Instruirea cu Six Thinking Hats si Lateral Thinking pentru sporirea abilitatilor de leadership
Includerea Six Thinking Hats intr-un program de reorganizare

Rezultate:
Angajatii vizati isi dezvolta competentele de leadership necesare
Se observa schimbari majore in vanzari, service si retentie

Povestea:
Connex detinea 54% din piata de telecomunicatii a Romaniei, cu o acoperire de 80% din teritoriu si 95% din populatie. Compania a fost fondata in 1997 cu o anticipare de 25.000 de activari in primul an; in schimb a primit 100.000. Pentru trei ani consecutivi, Economistul a recunoscut Connex drept cea mai buna companie din Romania. Cu toate acestea Connex a realizat ca pastrarea pozitiei de lider de piata necesita o cantitate mare de creativitate si inovatie.

In 1999, Connex a identificat un numar de angajati cu potential ridicat de a deveni lideri in compania si a intentionat sa le dezvolte abilitatile de leadership. Cu toate acestea, Romania adoptase piata libera abia cu 10 ani inainte, deci chiar si angajatii inteligenti, bine educati aveau putina experienta cu competentele necesare pentru a concura cu succes pe piata libera.
Valerie McGee, Human Resources Director, a explicat provocarea prin care treceau lui Denyse Lynch, instructor certificat de Bono. Conform lui Valerie, compania avea nevoie ca liderii ei sa fie antreprenori creativi care sa isi asume riscuri, capabili sa ia decizii rationale si sa ii sprijine pe cei din jur. In plus, ea spera sa ii faca pe oameni sa lucreze si sa gandeasca impreuna pentru a face fata noilor provocari de business din perioada post-comunista.
Connex a ales doua grupuri pilot de lideri potentiali pentru a primi training in Six Thinking Hats si Lateral Thinking. Fiecare grup a participat intr-o saptamana de training Six Thinking Hats urmata de o spatamana de training Lateral Thinking.

La finalul fiecarei sesiuni, Denyse le-a cerut participantilor sa completeze o evaluare detaliata a metodelor. Apoi ea a rezumat evaluarile si a impartasit rezultatele cu managementul. Aceasta a facut posibil sa calibreze succesul initiativelor de training fata de cerintele de dezvoltare a competentelor de leadership. Evaluarile indicau in mod covarsitor ca trainigul intrunea cerintele respective. Au fost cerute sesiuni aditionale de training de Bono, de aceasta data cu grupuri avand membrii cu specializari diferite. Pe parcursul urmatorilor doi ani, Denyse a sustinut o multime de sesiuni de training si ateliere aplicative. Rezultatele aratau ca exista un beneficiu remarcabil pentru compania, asa ca Denyse a recomandat ca unul dintre angajatii Connex sa fie pregatit in a preda instrumentele de Bono pentru intreaga organizatie. Aceasta ar fi promovat un sentiment de proprietate si angajament fata de instrumente, si ar fi sprijinit strategia de afaceri a Connex ca lider de piata. Prin urmare, Simona Popovici, Director of Organizational Development and Employee Communication, s-a certificat pe instruire Six Thinking Hats.

Simona intentiona sa aplice metoda Six Thinking Hats pentru probleme specifice si sa urmareasca rezultatele. Cu acordul managementului, a stabilit Six Thinking Hats drept element fundamental al noii initiative Business Process Reengineering. Simona stia ca rezultatele ar fi angajat mai departe sprijinul managementului si in acelasi timp ar fi motivat angajatii in folosirea instrumentelor. Noua initiativa implica analiza conditiilor de schimbare a pietei si a cresterii rapide a bazei de clienti. Aceasta a condus ca o echipa executiva sa identifice 13 procese care sa fie reorganizate. Fiecare membru al echipei executive a luat cate un proces si a condus cate o echipa formata din membrii cu specializari diferite printr-o explorare a variantelor de reorganizare si imbunatatire a procesului in cauza pentru a putea intruni noile obiective de afaceri. Unele dintre obiective includeau serviciul clienti, procesul de activare, procesul de retentie si procesul bad debt.
Rezultatele imbunatatirilor proceselor erau evidente.
Timpul mediu de respuns la apelurile catre serviciul clienti a fost redus de la 225 la 40 de secunde. Numarul mediu pe luna de apeluri din partea clientilor a scazut de la 3 la 1.2. Timpul de activare a fost redus de la 8 ore la 15 minute. Bad debt-ul a fost redus de la 4% la 2.18%.
In paralel cu aceasta intiativa de succes, Simona a initiat "Ziua Inovatiei" -un eveniment creat pentru a-i recunoaste public pe acei angajati care foloseau in mod constant si corect instrumentele de Bono. Aceasta recunoastere pozitiva includea si o descriere a felului in care folosirea Six Thinking Hats si Lateral Thinking imbunatatise Connex, iar Simona credea ca asta ar incuraja tot mai multi angajati sa se implice in folosirea metodelor de Bono.

Ceremonia de premiere a fost punctul culimant al zilei, cand numerosi angajati au primit recunoastere pentru folosirea instrumentelor Six Thinking Hats si Lateral Thinking in cadrul lor zilnic de munca. Pe parcursul Zilei Inovatiei, angajatii au identificat bariere aditionale in calea inovarii. Au generat idei de tip Palaria Verde care au condus la un plan de actiune pentru depasirea acelor bariere. Managementul a fost multumit de succesul Zilei Inovatiei si cu noul nivel de creativitate care a luat nastere in cadrul organizatiei dupa folosirea Six Thinking Hats in proiectul de reorganizare. Au fost atat de multumiti, incat au decis sa certifice inca patru angajati drept traineri de Bono. Sprijinul managementului a condus la adoptarea si implementarea rapida a instrumentelor de Bono, lucru care a transformat intreaga organizatie. Angajatii cu potential ridicat au inceput sa tranzitioneze in pozitii de leadership mai bine pregatiti si increzatori in abilitatile lor.

from Barbara Stennes - “Innovation: Case by Case, how the de Bono Thinking Systems Have Transformed Companies Across the Globe”.